Mijn eerste werk. Ik wilde iets maken met boomschors als basis. Mijn vriendin Astrid gaf me een tip: ‘Teken heel snel heel veel vormen achter elkaar. Kijk dan welke vorm je bevalt en werk die uit.’ Zo gezegd zo gedaan. Deze vorm beviel me heel erg. Het was de eerste die ik tekende. Haha. Ik wilde er graag één maken.
Zo gezegd, zo gedaan. Voordat ik met de uitvoering aan de gang kon, moest er eerst een plan komen voor de randafwerking, ophangsysteem, lijmen en bevestigingsmaterialen. De rand bleek het moeilijkste. Ik kon kiezen of ik een ovale vorm op een rechthoekige plaat zou maken of een rondevorm an sich. Dat laatste leek mij het mooiste, dus die werd het.
De volgende uitdaging werd de rand van het werk. Bij vorig werk had ik gezien dan een lijstloos werk iets miste en kwetsbaar werd. Maar hoe breng ik een rand aan op een ovaal werk. Uiteindelijk kwam ik op houtfineer. Dat is in smalle stroken te koop en vormbaar. Het bleek zo te krullen om de grote ronde vorm. Maar niet bij de punten aan de linkerkant van het ontwerp. En nu? Hout buigen met stoom bleek een werkbare mogelijkheid.
De eerste stap was een plaat hout in deze vorm maken. Meteen maar wat materiaal erop gelegd om een eerste indruk te krijgen. De vorm voor de ‘ingang’ aan de linkerkant wist ik nog niet.
Toen met de houtfineer aan de slag. Dat vond ik erg spannend, vanwege het buigen ervan met stoom en de montage op de onderplaat. Buigen bleek niet zo moeilijk, wel het bevestigen van de gebogen delen aan de onderplaat. Houtfineer is dun en kwetsbaar en kan niet in kleine bocht worden gebogen.
Het bleek dat houtlijm en een tijdelijk nietje, erg goed werkten. Een 2de laag houtfineer om het geheel bracht de nodige stevigheid.
Door de ervaring van het houtfineer met buigen, ontstond meteen de vorm voor de ‘ingang’.
De achterkant voorzien van een opvangsysteem en afstandshouders, zodat het recht op de muur komt en lijkt te zweven. Ook een puzzeltje gezien de vorm van het werk.
Nu werd het tijd voor een ingrijpende beslissing: blijft de houtfineer rand licht? Of maak ik ‘em donker?
Om een beter beeld te krijgen heb ik wat natuurlijkmateriaal erop gerangschikt. Wat ik vaak doe, om een beter beeld te kunnen vormen, is het nemen van foto’s. Op de PC bewerk en bekijk ik ze dan. Een foto met een lichte rand en eentje met een gefotoshopte donkere rand, gaf de uitkomst. Een lichte rand is erg mooi en verbindt met de lichte mosrand in het werk, maar… Een donkere rand, iets gewoner wat mij betreft, leidt minder af van de binnenkant, het ondersteunt het meer. De keuze voor een donkere rand was gemaakt. Verfwerk aan de winkel. Binnenzijde waar de schors komt ook van een bruintinten laagje voorzien zodat er variatie te zien is in achtergrond van de schors.
Weer een dagje verven en drogen. En een tweede dag om een extra 2-componenten laklaag erop aan te brengen voor de stevigheid (Skylt, een erg fijn spulletje om een ultramatte onzichtbare pantser aan te brengen).
Wat neemt zo’n werk toch veel tijd in beslag. Minstens 7 dagen om lijm- en verflagen te drogen. Bijna kan ik ‘echt’ aan het werk.
Over inhoud van de binnenzijde ben ik nog niet uit. Af en toe leg ik er wat materiaal uit om uit te proberen. Ook daar maak ik weer foto’s van om rustig op de PC te kunnen bekijken, verschillen te zien en zo tot een mooie en vorm te komen. Een sudderprocesje. Bijna tijd om het echte werk te maken.
Daarover meer in de volgende Blog.